Disclaimer en privacyverklaring: zijn ze verplicht op mijn website?

jun. 14, 2022

Je ziet ze ongetwijfeld dagelijks voorbij komen: disclaimers en privacyverklaringen of –statements, maar wat zijn dit nou precies? Wat is het verschil tussen een disclaimer en een privacyverklaring? Is een disclaimer of privacyverklaring verplicht op mijn website? En hoe stel ik deze onderdelen inhoudelijk goed op als ondernemer? Dit zijn logische vragen als ondernemer. In deze blog lees je alles wat je als ondernemer moet weten over de disclaimer en privacyverklaring op je website.   

Een disclaimer op je website: niet verplicht, wel handig

Laten we allereerst maar meteen met de deur in huis vallen: een disclaimer is niet verplicht, maar heeft juridisch wel voordelen. Een disclaimer is een verklaring op een website waarin je bepaalde zaken kunt mededelen aan de bezoekers hiervan. Een disclaimer heeft vaak als doel om jou als ondernemer je aansprakelijkheid op sommige gebieden in te perken of uit te sluiten.



Dit klinkt natuurlijk erg fijn, maar in een disclaimer kun je jezelf niet volledig uitsluiten van aansprakelijkheid. Een disclaimer is een eenzijdige mededeling en geen overeenkomst met de bezoeker. Kortom, als ondernemer kun je in de disclaimer enkel zaken opnemen wat als eenzijdige mededeling waarde heeft. Maar wat zijn deze zaken precies?


Een nuttige disclaimer opstellen

Een disclaimer ziet er voor iedere onderneming anders uit, zo heb je als dienstverlenend bedrijf een andere disclaimer dan die van een webshop. Voorbeelden van zaken die je kunt meenemen in de disclaimer van je website zijn als volgt:


  • Je kunt aangeven dat alle informatie op de website door jou is geproduceerd en dat er auteursrecht op rust;
  • Je informeert de bezoekers over content waarvoor je betaald hebt gekregen;
  • De prijzen en aantallen die je op je website hanteert zijn onder voorbehoud;
  • Je bent niet aansprakelijk voor de juistheid en actualiteit van alle informatie op je website: Het kan zijn dat bepaalde onderwerpen waar je in je blogs over schrijft met de tijd veranderen. Je kunt niet garanderen dat de informatie die jij destijds hebt geschreven nog steeds juist is.


Dit zijn zaken die je kunt opnemen die je kunt opnemen in de disclaimer van je website. Een disclaimer is niet te verwarren met een privacyverklaring.

Een privacyverklaring: verplicht op mijn website?

Tegenwoordig verzamelt vrijwel iedere online onderneming persoonsgegevens. Als je persoonsgegevens verzamelt of verwerkt ben je als ondernemer volgens de wet bescherming persoonsgegevens verplicht om je bezoekers hierover te informeren. Dit doe je doormiddel van een privacyverklaring. Dit is een informatief bericht aan je klanten of de bezoekers van je website over de verwerking van hun persoonsgegevens, bijvoorbeeld in de vorm van een pop-up bij het eerste bezoek van de klant. Aan de hand van dit bericht kunnen je bezoekers besluiten om wel of niet verder te gaan op uw website.


Een privacyverklaring is slechts een informatief bericht en kan niet gebruik worden om toestemming te verkrijgen voor bepaalde handelingen; Dit moet middels een checkbox die de bezoeker aanvinkt. Indien je website niet aan de wet bescherming persoonsgegevens voldoet riskeer je een fikse geldboete.

Verwerkt of verzamelt mijn website persoonsgegevens?

Zoals hierboven genoemd is een privacyverklaring verplicht wanneer je persoonsgegevens van de bezoekers van je website verzamelt en/of verwerkt, maar hoe weet je of jouw website hieronder valt? Allereerst verzamel je persoonsgegevens wanneer je gebruik maakt van een inlog- of bestelmodule. Verdere voorbeelden zijn kleine functionaliteiten waarbij de klant zijn gegevens moet achterlaten, zoals de mogelijkheid tot reageren op een blog, een contactformulier of de mogelijkheid tot inschrijven voor een nieuwsbrief. Tenslotte valt het gebruik van cookies, bijvoorbeeld door tools als Google Analytics of HotJar, ook onder het verwerken van persoonsgegevens.


Wanneer je website over één of meer van de bovenstaande gegevensverzamelingsmethoden beschikt, ben je dus verplicht om een privacyverklaring op te nemen. In het volgende deel lees je waar deze privacyverklaring aan moet voldoen.

De eisen voor een geschikte privacyverklaring op je website

Allereerst moet je je privacyverklaring opstellen in duidelijke en begrijpelijke taal. In deze verklaring moeten in ieder geval de volgende onderdelen aan bod komen:


  • Naam en contactgegevens van de organisatie die de persoongegevens verzamelt;
  • Welke reden je hebt om deze gegevens te verwerken;
  • Aan wie de persoongegevens worden verstrekt;
  • Of de persoongegevens worden verstrekt aan partijen buiten de EU, en op welke juridische grond;
  • Het bewaartermijn van de gegevens;
  • De rechten van de bezoeker;
  • Of de gegevens zijn verkregen van een andere bron of organisatie.


De overheid heeft als hulpmiddel een privacyverklaring generator gemaakt om jou te helpen om een geschikte privacyverklaring op te stellen.

Kort samengevat..

Kortom, een disclaimer en privacystatement hebben beide juridisch nut. Een disclaimer is niet verplicht, maar kan je helpen met zaken die genoeg hebben aan een eenzijdige mededeling. Daarentegen is een privacyverklaring verplicht op vrijwel iedere website die persoonsgegevens verwerkt.


Heb je naar aanleiding van deze blog nog vragen, of wil je online resultaat behalen met jouw onderneming? Neem gerust vrijblijvend contact met mij op!

door Frank Brinks 29 jan., 2024
Wanneer je een professionele website laat maken voor jouw bedrijf, is het belangrijk om na te denken over de professionele e-mail mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld info@bedrijfsnaam.nl. Hiermee kun je communiceren vanuit je zakelijke identiteit. In deze blog bespreken we de verschillende mogelijkheden, vooral gericht op ZZP'ers en kleine ondernemingen.
door Frank Brinks 16 jan., 2024
Een website laten maken , vraagt om een investering. Over wat het kost om een website te laten maken schreef ik eerder al een blog. In dit blogartikel nemen wij je mee in de maandelijkse en soms jaarlijkse kosten van een website of webshop. Ontdek waar je op moet letten en welke aspecten een rol spelen bij het beheer én onderhoud van jouw website.
28 sep., 2023
Als je je website echt wilt gebruiken als lead-generator in plaats van alleen als online visitekaartje, is het belangrijk om je webpagina's daarop af te stemmen Veel websites, inclusief veel pagina's op mijn eigen website, bevatten slechts een titel, een paar regels tekst en één of meerdere foto's. Maar hoe zou de ideale landingspagina eruit moeten zien?
29 mrt., 2023
Wanneer je een website laat maken en online wil zetten, is het bijna onvermijdelijk om niet een beetje technisch te worden over jouw domeinnaam, e-mail en webhosting. Maar maak je geen zorgen, in deze blog leg ik het allemaal in jip en janneke taal uit.
FAQ webshop
15 jan., 2023
Een voorbeeldlijst voor veelgestelde vragen in een webshop. Meer weten? Neem dan gerust contact met mij op.
10 jan., 2023
Lokaal beter vindbaar worden in Google? Lees deze blog en start direct met het verbeteren van je online vindbaarheid in Google? Hulp nodig? Neem gerust contact op.
07 jan., 2023
Wat kost een website laten maken? Dat hangt af van meerdere factoren. Je leest hier alles over in dit blog artikel. Meer weten? Neem dan gerust contact met mij op.
07 okt., 2022
Wat is een CMS? En wat betekent de afkorting . Je leest er alles over in onze blog.
16 jun., 2022
Frank Brinks Online resultaat is nu officieel Google Partner. Wil je ook meer online resultaat behalen? Neem dan gerust contact op! Hanzestraat 39 - 7006 RH Doetinchem - 06-53266983 - info@frankbrinks.nl.
01 mrt., 2022
Vandaag is de eerste werkdag in het nieuwe kantoor: Hanzestraat 39 - 7006 RH Doetinchem - E-mail: info@frankbrinks.nl - Telefoon: 06-53266983
Show More
Share by: