Lokaal beter vindbaar worden in Google met Google Mijn Bedrijf
Hoe zorg je er nou voor dat je lokaal beter vindbaar wordt in Google? Eén van de dingen die je dan moet doen is het inzetten van Google Mijn Bedrijf. Google biedt deze dienst gratis aan en zorgt voor een betere online vindbaarheid. Een no-brainer dus om direct mee aan de slag te gaan.
Wat is Google Mijn Bedrijf?
Google Mijn Bedrijf is een gratis dienst van Google die elke ondernemer in staat stelt zijn of haar bedrijf toe te voegen in Google Maps met een eigen vermelding en pagina.
Hoe ziet Google Mijn Bedrijf eruit?
De resultaten van Google Mijn Bedrijf worden naast in Google Maps tegenwoordig ook weergegeven op de eerste pagina van Google, vooral bij zoekterm + plaatsnaam, zoals bijvoorbeeld onderstaand voorbeeld:

Starten met Google Mijn Bedrijf
Je kan direct starten met Google Mijn Bedrijf door naar https://google.nl/business te gaan . Je hebt hiervoor wel een Google account nodig. In de meeste gevallen zal Google je een kaart per post sturen met een verificatiecode om de echtheid van je locatie te controleren.
Let wel op: bekijk eerst of er al een pagina van jouw bedrijf bestaat (en claim deze dan), anders zijn er dadelijk 2 pagina's.
Je Google Mijn Bedrijf profiel invullen
Het is belangrijk en beter voor je vindbaarheid om je profiel van Google Mijn Bedrijf zo volledig mogelijk in te vullen.
- Zorg dat je adresgegevens kloppen (de locatie wordt immers in Google Maps gebruikt)
- Vul de juiste openingstijden in (ook op feestdagen!)
- Kies de juiste categorieën voor je bedrijf, dit speelt enorm mee
- Voeg foto's van je locatie toe
- Voeg producten en services toe
- Plaats geregeld Posts (deze worden ook in Google getoond)
Keywords toevoegen in de bedrijfsnaam binnen Google Mijn Bedrijf
Vaak worden in de bedrijfsnaam ook bepaalde keywords toegevoegd. De bedrijfsnaam is dan bijvoorbeeld ''Jansen B.V.'', maar de naam binnen Google Mijn Bedrijf is dan 'Advocaat Doetinchem | Jansen B.V.''. Dit zorgde voor betere resultaten, maar de laatste tijd zijn er signalen dat Google dit bestraft.
Reviews
Een ander groot voordeel is dat je ook reviews kan verzamelen. In de beheeromgeving vind je een link die je kan delen met je klanten (in mijn geval https://g.page/r/CRXgMynYfk-5EAg/review). De sterren worden dan ook weer getoond binnen Google! Het is niet zo dat je met meer reviews direct hoger scoort, maar het weegt natuurlijk wel mee en valt op.
Tip: reageer altijd even op reviews die klanten achterlaten.
Vragen en antwoorden
Klanten kunnen ook, indien je dit inschakelt, vragen stellen via Google Mijn Bedrijf aan jou. In de praktijk wordt dit nog niet heel veel gebruikt, maar het is aan te raden dit wel in te schakelen en er op te reageren.
Hulp nodig met Google Mijn Bedrijf?
Neem dan gerust contact met mij op! Ik help dagelijks bedrijven met online beter vindbaar worden.


